Påsk på Kynnefjäll

Denna påsk drog jag en liten tur till Kynnefjäll. Tråkigt med Corona och inte kunna umgås med nära o kära på samma som som vanligt. Packade därför ryggan för långtur.

Långfredag

Parkerade vid Kynnefjäll naturs anläggning. Därifrån finns det en led som ansluter mot Bohusledens etapp som går via Kynnefjäll. Ganska dåligt utmärkt led innan man kom fram till Bohusleden så det var tur att jag hade skrivit ut karta från lantmäteriet.

Ett par km efter jag anslutit till Bohusleden kom jag fram till ett mycket fint fast vindskydd nere vid en sjö. Där hade redan en kille stannat för natten, så jag växlade bara ett par ord med honom innan jag vandrade vidare. Fin vandring vid sjökanten men vattnet gick upp på leden flera ggr. Snacka om sjönära. Kom iväg lite sent denna dag så fick börja leta tältplats redan efter ett par timmar. Hittade en jättefin plats vid en liten sjö. Slog läger för natten och gjorde fjällchiladas och mös länge innan jag kröp ner.

Påskafton

Vaknade till en fantastisk morgon med sol. Det hade varit frost under natten så det låg ett tunt lager is på sjön och dricksvattnet var som slush :). Efter påskfrukost knallade jag vidare upp mot Kynnefjäll och vaktarstugan. Var fina omgivningar med flera sjöar och rätt kuperad terräng. För att undvika massa landsväg som Bohusleden gick på så tog jag en mindre stig ner mot en annan sjö. Denna stig var mycket kuperad men det var fantastiskt vackert. Sista 2km innan den anslöt mot Bohusleden igen var verkligen vildsvinsland. Har aldrig sett så mycket uppbökad mark på så liten yta förut. Förde lite extra oväsen när jag gick här och konstaterade att här ville jag verkligen inte tälta. Kom upp till vaktarstugan runt 14 snåret. Idag var stugan tom och efter att ha vilat lite utanför och pratat med ett sällskap som grillade beslöt jag mig för att stanna över i stugan. Hur lyxigt som helst. Städade ur rummet. Det behövdes verkligen. Fixade med ved, vatten och torkade fuktiga kläder. Nu snackar vi mys med härlig värme i kaminen. Njöt av god mat och tystnaden på fjället. Senare på kvällen kom en man med sin dotter som stannade i det andra rummet i stugan. Trevligt med lite sällskap.

Påskdagen

Hade först tänkt att dra vidare in på fjället med en sista natt i tält men såg nu på väderleks rapporten att det skulle bli väldigt kallt och blåsigt plus nederbörd. Temperaturer runt 0 och med 21m/s i byarna. Med tanke på hur mycket kullfallna träd det redan fanns i skogen och den vindstyrkan så valde jag istället att gå hela vägen tillbaka till bilen i ett sträck och åka hemåt redan idag. Blev en lång tur och jag var ganska trött när jag äntligen kom fram till bilen. Senare på kvällen när jag var hemma och stormen drog in var jag väldigt nöjd med beslutet att inte vara i skogen. Jösses vad det blåste och regnade småspik.